Tutka kick-off – Miten kasvusta tehdään ilmiö?

Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus Keuken osalta Tutka-palvelu aloitettiin kick-off -tilaisuudelle Tuusulan Onnelassa.  Puhujat, Laurean Mika Kortelainen ja Järvenpään Citymarket kauppias Markku Hautala, herättelivät kuulijoita pohtimaan asiakassuhteiden ja yritystoiminnan kehittämisen tärkeyttä.

Mika aloitti illan asiapitoisella esityksellään, jossa keskittyi myynnin kehittämiseen ja asiakkuuksien hallintaan B2B näkökulmasta. Kantavana ajatuksen Mikan sanomalle oli:

”Myynti on asiakkaan ongelmien ratkaisemista yrityksen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden avulla siten, että myyjän ja ostajan välille on mahdollista syntyä pitkäaikainen asiakassuhde.”

Järvenpään sushikuninkaaksikin nimetty Markku kertoi oman tarinansa Suomen parhaiten menestyneen Citymarketin taustalla. Kauppaan tullaan tutustumaan jopa ulkomaista myöten. Se toimii myös Keskon ”opetusmyymälänä”, jossa käy kauppiaskoulutusryhmiä kuukausittain.

Markkua kuunnellessa nousee menestymisen taustalta esiin sekä näkemystä että rohkeutta lähteä toteuttamaan uusia ideoita, jopa hullunrohkeutta. Harvempi suomalainen uskaltaisi lähteä Japaniin asti tekemään kauppaa japanilaisesta riisistä, koska haluaa tarjota kaupassa kävijöille Suomen parasta sushia. Myös palava halu tarjota asiakkailleen jotain uutta, erilaista ja tehdä ostoskäynnistä elämys on osa Markun tarinaa.

Ilta oli erittäin onnistunut ja sopi mainiosti pohjaksi Tutkan kasvu- ja kehittämissuunnitelmien tekoon. Kuulijat saivat herätyksen rohkeudesta, faktojen tärkeydestä kehittämisen pohjaksi sekä kannustusta kulkea kohti omia visioitaan.

yrityskehittäjä Miia-Mari Koskinen, Keuke

Vastaa