Digitalisoituminen muuttaa jatkuvasti tapaamme ostaa ja kuluttaa. Selkeimmin tämä näkyy mielestäni verkkokaupassa. Ei niinkään kovien verkkokaupan kasvulukujen vuoksi vaan siksi, että verkkokaupan ostajien kuluttajakäyttäytyminen saa täysin uusia muotoja.
- Vaatteita tilataan biletä varten ja ne palautetaan ilman aikomustakaan ostaa niitä pysyvästi.
- Wolt on opettanut kuluttajat tilamaan ruokaa kotiin. Nykyisin Woltin kautta saa kotiin koiranruokaa ja mm. koiran jäätelöä.
Verkkokaupoilla ja välikätenä toimivilla yrityksillä on strategisen suunnittelun näkökulmasta paine saada joustavasti työvoimaa ja teknologiaa. Se mahdollistaa osaamisen kaupallistamisen appsien avulla vaikkapa kilpapyöräilijälle, joka pystyy tekemään kevytyrittäjänä peruskestävyysharjoittelun osana työtään lähettinä.
Digitaalisuus megatrendinä muokkaa koko yrityksen arvoverkkoa. Se ei koske pelkästään ostamista. Yhteiskunta digitalisoituu ja se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että jokainen meistä oppii pikkuhiljaa vaatimaan entistä moniulotteisempia palvelukokonaisuuksia etänä. Opimme ostamaan ja kuluttamaan diginä.
Poista ostamisen esteet näkymällä myös digissä?
Olen ollut itse mikroyrittäjä 10 vuotta. Liiketoiminnan kehittämisen konsultoinnin ohella olen toiminut vuosikausia sote- ja liikuntapalveluyrittäjänä. Kuluttamisen digitalisoituminen on ollut helpotus omalle personal trainer- ja fysioterapia -liiketoiminnalleni. Digitalisoitunut kuluttaminen tarkoittaa sote-puolella sitä, että asiakas googlaa kaiken. Ilmiölle on nimi -Googlediagnoosi.
Mikroyrittäjä voi näkyä luottamusta herättäen isojen yritysten seassa Googlen ylimmillä riveillä. Tekniikka sen toteuttamiseen on SEO eli hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa. Nykypäivänä hakukoneoptimointi tarkoittaa linkitystä, asiakasta auttavaa sisältöä ja mobiiliyhteensopivaa nopeaa sivua. Pitää olla halukas ja kyvykäs tuottamaan hyvää sisältöä usein ja monessa kanavassa. Alustan eli nettisivun pitää olla nopea ja mobiili. Testaa omasi!
Kun asiakas kyselee kokemuksia ja suosituksia lähipiiriltään, hän tekee sen yhä useammin somessa. Mikroyrittäjä voi näkyä tyylikkäästi ja ostettavana omilla kasvoillaan, kun niin vain päättää. Grafiikan tekoon on ilmaisia tai lähes ilmaisia työkaluja vaikka kuinka. Ilmaiseksi alkuun pääset alla olevilla kahdella työkalulla.
Lopulta fiksusti pelaava mikroyrittäjä saa kiitosta kasvotusten ja paljon! Digitaalisen ostamisen aikana sitä kannattaa ja tulee pyytää myös nettiin. Siellä sen näkee tuhannet muut -fyssariyrityksen tapauksessa- kipuilijat ja omasta mielestään vakavasti vääräselkäiset.
Ole suositeltavissa ja pyydä asiakasreferenssejä:
Ne haluaa hyvän fiiliksen asiakaspalvelua heti alusta pitäen!
Digitaalinen kyvykkyys pienyrittäjällä tarkoittaa kykyä auttaa ja opastaa ostajaa silloin, kun hän sitä apua kaipaa. Eniten pulassa ainakin sote-palveluissa ja treeniasioissa ollaan kännykän loimotuksessa, ilta-tai yömyöhään, kun sudenhetki lähestyy.
Päätä pelata fiksusti digissä ja näet asiakkaita myös kasvotusten?
Johannes Hesso
Kirjailija, liiketoiminnan kehittämisen konsultti ja fysioterapia- sekä personal trainer -yrittäjä.